Strona główna

  • Aktualności
  • Cele i zadania Stowarzyszenia
  • Historia
  • Osiągnięcia
  • Współpraca
  • Zarząd
  • Kontakt
  • Program badań przesiewowywch słuchu 2016/2017
  • Poprzednie edycje badań
  • Oferta wydawnicza

Ogólny opis programu badań przesiewowe słuchu u dzieci w wieku 7 lat z terenów wiejskich i małych miast Polski zachodniej

  • Strona główna programu
  • Ogólny opis programu
  • Szkoły uczestniczące
    w programie
  • Badanie słuchu
  • Archiwum
    programu z roku 2009
logo Badania epidemiologiczne i przesiewowe słuchu prowadzone od wielu lat w Polsce pokazują, że średnio, co trzecia osoba ma problemy ze słuchem, a co szóste dziecko w wieku szkolnym. Skala problemu zaburzeń słuchu rośnie z wiekiem - na tysiąc nowonarodzonych dzieci od 1 do 2 dzieci ma poważne wrodzone zaburzenia słuchu, natomiast w okresie szkolnym częstość problemów związanych ze słuchem rośnie 50-krotnie. Ponieważ wiadomo, że wczesne wykrycie wady słuchu i zastosowanie odpowiedniej terapii pozwala uzyskać zadawalające efekty w 92 % przypadków oraz blisko czterokrotnie obniżyć koszty leczenia w porównaniu z kosztami opóźnionej terapii, dlatego istnieje uzasadniona potrzeba prowadzenia badań przesiewowych, jako pierwszego ogniwa programów wczesnej interwencji słuchowej.

W okresie od marca do czerwca 2010 r. Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu wraz z Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i Stowarzyszeniem Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących "Człowiek-człowiekowi" realizował "Program badań przesiewowych słuchu u dzieci szkół podstawowych zamieszkałych na terenie wiejskim w województwach Polski zachodniej".
Zasadniczym celem Programu było:

  1. zwiększenie wrażliwości środowiska rodziców oraz środowiska szkolnego na problemy związane ze słyszeniem dzieci
  2. wczesne wykrycie zaburzeń słuchu, które mogą mieć wpływ na rozwój dziecka
    i jego wyniki nauczania

Program realizowano w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich (do 5 000 mieszkańców) w województwach: dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, lubuskim, łódzkim, opolskim, pomorskim, śląskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim.

W roku 2010 badaniami objęto 95 411 dzieci, natomiast w obu programach realizowanych w roku 2008 i 2010 badaniami objęto w sumie grupę 188 287 dzieci.

Informacje dotyczące Programu.
Liczba dzieci i szkół objętych Programem w poszczególnych województwach


Województwo

Liczba dzieci

Liczba szkół

dolnośląskie

10798

443

kujawsko-pomorskie

10258

434

lubuskie

5232

214

łódzkie

9474

498

opolskie

5742

304

pomorskie

10452

420

śląskie

10088

463

wielkopolskie

24515

941

zachodniopomorskie

8852

324

W całym Programie

95 411

4 041

Porównanie ogólnych cech programów realizowanych w roku 2008 i 2010

 

2008

2010

populacja dzieci w wieku 7 lat objęta badaniami

80 592

73 621

populacja dzieci w wieku 8-12 lat objęta badaniami

12 284

21 790

liczba szkół, w których przeprowadzono badania 

5045

4041

odsetek szkół objętych badaniami szkół

88,4%

88,8%

odsetek szkół, w których liczba dzieci objętych badaniami nie przekraczała 20

70,7%

67,1%

odsetek rodziców, którzy wyrazili zgodę na badania w odniesieniu do zakładanej liczby badań
w poszczególnych szkołach

84,1%

89,2%

Wyniki programów realizowanych w roku 2008 i 2010

 

2008

2010

odsetek dzieci w wieku 7 lat z zaburzeniami słuchu typu przewodzeniowego lub odbiorczego 

13,7%

13,9%

odsetek dzieci w wieku 7-12 lat z zaburzeniami słuchu typu przewodzeniowego lub odbiorczego 

14,0%

14,4%

odsetek zaburzeń słuchu typu pohałasowego wśród dzieci z zaburzeniami słuchu

8,7%

9,1%

odsetek rodziców dzieci z zaburzeniami słuchu, którzy nie zwrócili uwagi na problem zaburzeń słuchu u swoich dzieci 

59,5%

58,8%

odsetek dzieci, które w badaniu ankietowym wskazały na okresową lub stałą obecność szumów usznych

33%

28%

odsetek dzieci z zaburzeniami słuchu, które wskazały na okresową lub stałą obecność szumów usznych

17,1%

13,2%

odsetek dzieci z zaburzeniami słuchu, które proszą
o powtórzenie informacji

66,3%

65,8%

odsetek dzieci z zaburzeniami słuchu, które wykazują opóźniony rozwój mowy

12,0%

16,9%

Podsumowując, można stwierdzić, że wyniki programu z roku 2010 potwierdziły wysoki odsetek dzieci z zaburzeniami słuchu, który stwierdzano we wcześniejszych badaniach. Pozytywne reakcje ze strony rodziców na wykonanie badań przesiewowych oraz wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród nauczycieli po zakończeniu programu (99% ankietowanych widzi potrzebę kontynuowania badań przesiewowych słuchu w następnych latach), potwierdzają konieczność wdrożenia na stałe programów badań przesiewowych słuchu
w środowisku szkolnym.

Problemy ze słuchem u dzieci młodszych związane są głównie z nawracającymi infekcjami górnych dróg oddechowych, natomiast u dzieci starszych są to już z reguły uszkodzenia trwałe, które nie ustępują same i wymagają wielospecjalistycznego leczenia. To powoduje, że koszty takiej terapii są nieporównywalnie wyższe, a skutki społeczne trudne do oszacowania.

Rozwój cywilizacyjny niesie dla młodego pokolenia różnego rodzaju zagrożenia, czego wymownym wyrazem są szumy uszne zgłaszane przez prawie 30% dzieci. Uzyskane wyniki potwierdzają znacząca skalę tego zjawiska i wskazują, że jest to ważny problem medyczny współczesnego, młodego pokolenia.

 




copyright © Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących "Człowiek-Człowiekowi" 2001 - 2025